MASALAH BERUBAN PADA USIA MUDA

“Rambut beruban, umur berapa?”

“Umur belum pun mencecah 40-an tapi dah banyak uban eeee stressnya!!”

Persoalannya, kenapa ia boleh berlaku dalam kalangan generasi muda kerana kebiasaannya uban hanya tumbuh bila kita sudah menjangkau usia tua??

Rambut beruban terjadi apabila sel pigmen pada folikel rambut mulai berkurangan dan hilang. Akibatnya, helaian rambut tidak akan mendapat melanin yang mencukupi seterusnya akan kelihatan berwarna cerah seperti warna kelabu atau putih.

Untuk pengetahuan semua, melanin ialah sejenis protein yang membuatkan kulit dan rambut menjadi warna semulajadi.

Bagi golongan yang mengalami rambut beruban sebelum menjangkau usia lewat 30-an, anda pasti akan tertanya-tanya apakah puncanya?? Jom kita lihat apa punca masalah ini terjadi

Antara punca masalah rambut beruban pada usia muda adalah :

1) Merokok

Menurut kajian, kajian mendapati bahawa perokok akan mengalami empat kali ganda masalah rambut cepat beruban. Hal ini kerana kandungan nikotin di dalam darah yang cenderung menghapuskan zat dan gizi yang diperlukan dalam rambut.

2) Keturunan

Keturunan adalah punca utaman terjadinya masalah uban ketika usia muda. Jika ada ahli keluarga sama ada ayah atau emak yang mempunyai uban sewaktu muda, kebarangkalian anak-anak untuk memiliki rambut beruban juga tinggi.

3) Kekurangan Vitamin B

Vitamin B adalah sumber penting dalam kesihatan rambut manusia. Kekurangan vitamin B dalam tubuh badan boleh menyebabkan terjadinya pigmen pada rambut yang boleh menyebabkan rambut cepat beruban.

4) Stress

Stress atau tekanan perasaan boleh menyebabkan uban tumbuh. Terlampau berfikir juga salah satu penyebab stress dan akan cenderung kepada pertumbuhan uban yang banyak. Tekanan menyebabkan vitamin B berkurangan dalam badan, sekaligus menyebabkan uban tumbuh. Namun jangan risau kerana keadaan boleh kembali seperti sedia kala apabila tahap stress dapat dikawal dengan baik.

5) Pewarna rambut dan syampu yang tidak sesuai

Kebanyakan pewarna rambut dan syampu mengandungi bahan kimia yang banyak. Ada juga produk pewarna rambut dan syampu di pasaran yang tidak menggunakan bahan yang betul dan baik untuk kesihatan rambut. Malah, bahan kimia pada pewarna rambut boleh merosakkan sel melanin.

“Macam mana nak mengatasi masalah ni?? Tak tahan dah, dah la malu, kepala rasa gatal yang teramat sangat pulak tu!”

Cara untuk mengatasi masalah rambut beruban di usia muda :

1) Elakkan tekanan dan stress

Sentiasa berfikiran positif dalam menjalani kehidupan seharian. Semua masalah ada jalan penyelesaiannya. Jadi jangan terlalu bimbang sehingga boleh menyebabkan kepala serabut dan stress. Ianya tidak elok untuk kesihatan luaran dan juga dalaman.

2) Kulit limau nipis

Menjaga kebersihan kulit kepala dengan menggunakan syampu yang sesuai untuk rambut. Hal ini supaya rambut dan kulit kepala lebih sihat.

Gosok kulit kepala dengan limau nipis agar rambut kekal bersih, harum dan wangi.

3) Biji betik

Anda boleh cuba menggunakan biji betik untuk mengatasi masalah ini. Caranya adalah :

  • Bersihkan biji betik
  • Rendam seketika di dalam air
  • Biarkan ia kering kemudian sangai
  • Tumbuk sehingga halus dan campurkan ke dalam minyak kelapa
  • Sapu pada rambut dan biarkan selama lebih kurang 2 jam
  • Bilas dengan air bersih

4) Yogurt pahit

Selain itu, yogurt pahit juga dapat membuat rambut kelihatan hitam dan berkilat. Caranya adalah :

  • Campurkan lada hitam ke dalam yogurt kosong
  • Lumur ke kulit kepala serta rambut
  • Biarkan selama sejam
  • Bilas dengan air bersih

5) Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical

Pasti ramai yang tak tahu bahawa Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical mengandungi bermacam macam manfaat dan kebaikan dalam hanya satu produk. Sebagai contoh, ia adalah bagus untuk digunakan sebagai rawatan untuk semua jenis masalah rambut termasuklah masalah rambut berbuah. Hal ini kerana Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical bersifat semulajadi dan dijamin 100% asli tanpa sebarang campuran bahan kimia. Ianya dihasilkan daripada kelapa dara yang berkualiti tinggi.

Cara penggunaan Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical :

  1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan, kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut yang bermasalah

3. Sesuai digunakan dalam keadaan rambut yang kering ataupun basah

4. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

Tips: Penggunaan secara berterusan dan konsisten lebih memberi manfaat sekaligus dapat merawat masalah ini.

Anda boleh mendapatkan Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical ini di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun dengan cara direct order di no wasap.my/60108467741.

Selamat mencuba!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

MASALAH RAMBUT BERBUAH

“Kenapa rambut kering dan ada biji-biji ni?? Kelemumur ke?”

Adakah anda pernah mengalami situasi seperti ini?

Situasi di atas bukan lah masalah ada kutu atau kelemumur, tetapi didefinisikan sebagai rambut berbuah. Rambut berbuah ini sering dikaitkan dengan wanita yang bertudung.

Apakah yang dimaksudkan dengan rambut berbuah?

Rambut berbuah adalag suatu keadaan di mana hujung rambut terdapat benda asing yang berwarna putih ataupun hitam yang melekat serta sukar untuk ditanggalkan. Kebanyakan rambut berbuah yang berlaku ini adalah disebabkan oleh bakteria yang tumbuh dan melekat pada rambut.

“Bakteria?? Gelinya!!”

Seperti yang dinyatakan di atas, majoriti orang yang sering berhadapan dengan masalah ini adalah wanita bertudung. Tidak bermakna jika rambut yang berselindung di sebalik tudung tidak perlu penjagaan yang rapi. Wanita yang bertudung lah yang perlu menjaga rambut kerana seharian rambut dibaluti tudung.

Selain daripada wanita bertudung yang menghadapi masalah ini, ada juga beberapa factor lain yang boleh menyebabkan masalah rambut berbuah ini terjadi. Antaranya adalah:

  • Tidak mengeringkan rambut dengan betul

Sesetengah orang setelah membasuh rambut, mereka tidak mengeringkan rambut dengan betul. Ada dalam kalangan mereka yang terus mengikat rambut dalam keadaan rambut masih basah. Hal ini tidak digalakkan kerana rambut memerlukan pengeringan yang betul supaya rambut tidak rosak seperti rambut jadi berbuah.

  • Menggunakan haba yang terlalu panas pada rambut.

Penggunaan pengering rambut dengan haba yang terlalu tinggi juga boleh merosakkan rambut. Keadaan ini akan menyebabkan rambut menjadi terlampau kering dan jika sering digunakan, rambut akan rosak. Potensi untuk rambut berbuah juga tinggi.

  • Kurang tidur

Kekurangan tidur akan menyebabkan badan seseorang menjadi letih. Apabila letih, hormon juga akan mengikut keadaan badan semasa dengan aturan tidur tidak betul. Apabila hormon berubah, ia akan memberi impak kepada bertumbuhan rambut, kebiasaannya rambut akan mula gugur. Selain itu, masalah boleh menjadi lagi serius apabila rambut menjadi semakin rosak dengan pertumbuhan buah hitam pada rambut.

  • Penggunaan produk rambut yang berlebihan

Kebiasaanya rambut berbuah terjadi kerana penggunaan produk rambut yang berlebihan seperti syampu atau perapi rambut. Hal ini boleh terjadi kerana ia sesetengah produk mengandungi lebihan minyak. Justeru itu, pemilihan syampu yang khusus untuk masalah ini amat penting bagi penjagaan yang rapi.

  • Masalah bakteria

Untuk pengetahuan semua, rambut yang diperam boleh menghasilkan bakteria yang menyebabkan rambut rosak dan berbau busuk? Masalah ini terjadi kepada mereka yang kerap memakai helmet, tudung atau topi. Peluh yang berkumpul memerangkap bakteria dan boleh menyebabkan pelbagai masalah rambut lain.

Jadi, macam mana nak mencegah masalah rambut berbuah ni??

Jom baca beberapa tips untuk mencegah rambut berbuah!

  • Biarkan rambut lepas

Setelah seharian dikepam dan diikat di dalam hijab, rambut juga perlukan rehat. Biarkan rambut lepas adalah salah satu cara untuk rambut berehat dan merawat rambut untuk kekal sihat.

  • Gunakan syampu dan perapi rambut yang sesuai

Pastikan anda menggunakan produk yang bersesuain dengan keadaan kulit kepala dan rambut anda. Cari syampu yang ringan dan kurang bahan yang memberatkan seperti paraben, sulfat, dan silicon yang meninggalkan sisa pada rambut.

  • Gunakan Jus Lemon

Jus lemon mempunyai nilai pH. Ia boleh merawat rambut yang ada masalah rambut berbuah. Caranya ialah campurkan dengan air sebelum digunakan. Keasidan jus lemon membantu menyingkirkan kelemumur dan sisa produk, membersihkan kulit kepala seperti syampu. Biarkan campuran tersebut di kulit kepala selama 10 minit, sikat dan bilas setelah selesai.

  • Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical

Pasti ramai yang tak tahu bahawa Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical mengandungi bermacam macam manfaat dan kebaikan dalam hanya satu produk. Sebagai contoh, ia adalah bagus untuk digunakan sebagai rawatan untuk semua jenis masalah rambut termasuklah masalah rambut berbuah. Hal ini kerana Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical bersifat semulajadi dan dijamin 100% asli tanpa sebarang campuran bahan kimia. Ianya dihasilkan daripada kelapa dara yang berkualiti tinggi.

Cara penggunaan Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical :

1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan, kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut yang bermasalah

3. Sesuai digunakan dalam keadaan rambut yang kering ataupun basah

4. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

Tips: Penggunaan secara berterusan dan konsisten lebih memberi manfaat sekaligus dapat merawat masalah ini.

Macam mana nak dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio-Troical ini?

Anda boleh mendapatkannya di website https://biotropicalcares.com/produk/

Atau boleh direct irder di ni wasap.my/60108467741

Semoga bermanfaat!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

MASALAH RAMBUT RAPUH

" Bila lah boleh dapat rambut secantik Model Syampu dalam TV tu ! "

Rambut adalah mahkota kita sebagai seorang wanita. Setiap wanita pastinya mengimpikan rambut yang panjang, lebat,kuat dan sihat. Ye lah, teringin juga kan rambut macam model dalam iklan syampu tu.. Cantik Sangat-sangat !!

Tapi tu lah, macam-macam masalah yang boleh terjadi pada rambut.

Antaranya ialah :

• Rambut gugur

• Masalah kelimumur/ gatal/ menggelupas

• Rambut kering/rapuh/ bersisik/ patah/ kusut

• Botak/ gugur secara bertompok

• Rambut buah

• Bercabang dan berminyak

• Beruban pada usia muda

• Rambut berbau

• Masalah kutu

Tapi, untuk tips kali ni, kita focus pada Rambut Kering dan Rapuh dulu.

Okay, first jom kenali apa itu RAMBUT KERING DAN RAPUH.

Masalah rambut kering adalah disebabkan pemilihan syampu yang salah atau kekurangan nutrisi pada rambut. Kurangnya nutrisi pada rambut akan membuat rambut cenderung untuk menjadi kering, rapuh dan bercabang sehingga rambut menjadi sangat mudah patah.

Rambut yang mudah patah jika tidak segera diatasi maka akan menyebabkan mudah gugur bahkan jika terus dibiarkan ini boleh menyebabkan ancaman kebotakan pada rambut. Tanda-tanda kerapuhan rambut yang sering terlihat adalah hujung rambut bercabang, kusut yang berlebihan, rambut kusam, dan lebih kasar daripada rambut normal.

Ada beberapa faktor yang menyebabkan rambut kering.

Antaranya:

• Memakai " Hair Dryer"

Hair Dryer tentunya amat membantu seseorang wanita itu utnutk bersiap dengan lebih cepat, terutamanya untuk wanita yang berkerja. Namun begitu, haba yang terhasil daripda Hair Dryer tersebut akan menyebabkan rambut anda kering. Jika anda harus mengunakannya, Keringkan sedikit rambut anda dahulu menggunakan tuala. Kemudian, jarakkan Hair Dyer tersebut sekitar 20 cm daripada rambut, dan gunakannya dalam suhu rendah hingga sedang sahaja. Sebaiknya, elakkan daripada menggunakan "Hair Dryer" , Pengerinting Rambut, dan Pelurus Rambut.

• Kekurangan kelembapan dan minyak di kulit kepala

Pada kulit kepala terdapat minyak untuk mengekalkan kelembaban pada rambut. Minyak ini akan melembabkan rambut dari akar ke ujung rambut. Minyak ini membekalkan nutrisi kepada rambut bergantung kepada jenis rambut masing – masing. Selain itu, cuaca dan aktiviti seharian anda juga boleh mempengaruhi hilangnya kelembaban pada kulit kepala.

• Sering menggunakan pewarna rambut.

Bahan kimia yang terdapat dalam pewarna rambut membuat rambut menjadi kering. Sebelum melakukan proses mewarna rambut, langkah awal yang akan dilakukan adalah bleaching, yaitu menghilangkan pigmen atau warna rambut asli, kemudian rambut akan diberikan krim yg mengandungi bahan kimia yang kuat dan mampu menyerap kandungan lemak alami dalam rambut yang akan membuat rambut menjadi kering.

• Mandi Kolam Renang

Kamu pasti sering mengalami rambut yang jadi kusut dan kering setelah berenang, bukan? Hal ini disebabkan air kolam tersebut mengandungi klorin dan juga terdedah kepada sinar matahari. Klorin digunakan untuk menjernihkan air kolam. Klorin dapat menyebabkan gatal di kulit kepala sehingga mengelupas dan membuat rambut anda patah.

• Rambut kerap terdedah pada matahari

Matahari pagi sangat bagus bagi pertumbuhan tulang manusia kerana kandungan vitamin D-nya. Panas matahari, khususnya di atas jam 9 pagi akan membuat rambut terlihat kering dan kusam, maka ada baiknya untuk menggunakan penutup kepala setiap kali anda melakukan aktiviti di luar.

Cara Merawat Rambut Kering dan Patah.

Rambut yang rosak dan mudah patah tidaklah disaran untuk dirawat menggunakan bahan kimia. Maka lebih baik merawatnya menggunakan cara semula jadi. Berikut merupakan bahan semulajadi yang boleh digunakan untuk merawat rambut yang patah.

• Memotong bahagian hujung rambut setiap 2 bulan sekali.

• Tidak menyisir rambut ketika basah.

• Kurangkan pengunaan "Hair Dryer"

• Menghindari rambut terpapar matahari secara langsung dalam waktu yang lama.

• Betik

Betik sangat bagus untuk rambut. Buah betik jika dicampur dengan yogurt boleh menjadi cara terbaik untuk mengatasi rambut patah. Cara mengunakannya, campurkan betik dan yogurt tawar, gaul sehingga sebati. Lalu sapukan ke kulit kepala dan rambut, biarkan dalam setengah jam. Kemudian cuci rambut sampai bersih sepenuhnya.

• Bawang

Kaya dengan kandungan sulfur, bawang boleh digunakan untuk mempercepatkan pertumbuhan rambut. Gosokkan bawang yang telah dikupas dan dipotong ke kulit kepala, biarkan beberapa saat lalu keramas rambut sampai bersih.

• Madu

Begitu banyak manfaat alami madu bagi rambut. Salah satunya manfaat madu untuk rambut adalah untuk mengatasi rambut yang bercabang dan patah.

Cara memakainya :

1. Sapukan madu mulai dari akar rambut sampai ke ujung rambut

2. Biarkan sehingga terasa agak kering, lalu cuci sampai bersih

Namun begitu, sekiranya anda tiada masa untuk melakukan amalan tradisional seperti ini di rumah, usah bimbang. Anda juga masih boleh dapatkan rambut yang lebat dan kuat dengan menggunakan produk Minyak Kelapa Dara Bio Tropical.

Minyak Kelapa Dara Bio Tropical

Minyak Kelapa Dara Bio Tropical sangat terkenal dengan 1001 kebaikan dalam hanya 1 produk. Selain boleh merawat Rambut Patah . Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ini juga mempu untuk mencegah rambut gugur, menghitamkan rambut, menguatkan rambut, melambatkan Uban dan merancakkan pertumbuhan rambut.

Ianya bersifat natural 100% asli dan tidak mengandungi sebarang bahan kimia.

Cara Menggunakannya :

1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan,kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut yang bermasalah

3. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

4. Sesuai digunakan dalam keadaan rambut yang kering ataupun basah

Tips : Titiskan minyak di tapak tangan, gosok dan ramaskan di hujung rambut untuk mengekalkan kesuburan dan mengelakkan rambut berbelah.

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun dengan cara direct order di no wasap.my/60108467741

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

GUGUR DAN BOTAK SECARA BERTOMPOK

“Rambut gugur bertompok-tompok?? Malunya!!”

Mungkin ramai dalam kalangan kita yang ambil remeh tentang masalah ini. Tapi untuk pengetahuan semua, rambut gugur secara bertompok ini bukan sahaja akan memberi kesan kepada penampilan kita, malah masalah ini adalah serius!

Kenapa?

Sebab masalah kehilangan rambut di kepala yang meninggalkan kesan secara tompokan ini boleh merebak dengan cepat. Impak yang terkesan daripada masalah ini lama kelamaan akan menjadikan kepala botak.

Keguguran rambut tompokan seperti ini boleh menyebabkan botak yang berbentuk bulat atau lonjong pada bahagian atas kepala. Kulit kepala di bahagian botak itu akan kelihatan berkilat.

Ini serius!!!

Masalah menjadi lebih serius apabila orang yang mengalami keguguran rambut tersebut akan kehilangan 50% daripada jumlah rambut mereka dalam masa yang amat singkat iaitu dalam masa semiggu.

Lama kelamaan, dalam masa sebulan sahaja, mereka akan menjadi botak! Dan kesan daripada itu, rambut tidak akan tumbuh kembali buat selama lamanya! Takutnyaaa!!

“Apa itu botak bertompok?”

Botak bertompok atau juga dikenali dengan nama saintifiknya sebagai Alopecia Areata. Botak bertompok ini didefinisikan kehilangan rambut secara tiba tiba yang disebabkan oleh banyak folikel yang terlalu awal berehat di fasa Telogen.

Kawasan keguguran rambut boleh terasa gatal dan menyakitkan. Rambut cenderung untuk gugur dalam tempoh yang singkat, dengan keguguran rambut yang luar biasa berlaku berbanding dengan bahagian kepala lain.

“Macam mana botak bertompok ini boleh terjadi??”

Punca utamanya adalah :

1) Stress yang kronik dan berpanjangan

Stress atau tekanan emosi yang kronik dan berpanjangan secara tidak langsung boleh menyebabkan masalah keguguran rambut yang berterusan sehingga boleh mengakibatkan masalah yang lebih serious iaitu botak bertompok.

Ia juga akan mengganggu gaya hidup serta keseimbangan hormon seseorang tidak kira sama ada secara fizikal atau emosi.

2) Genetik

Masalah ini boleh berlaku lebih kerap pada orang yang mempunyai sejarah daripada ahli keluarganya sendiri, yang menunjukkan keturunan mungkin boleh menjadi salah satu faktor masalah ini terjadi.

3) Ikatan rambut yang ketat

Ikatan rambut yang terlampau ketat juga boleh mengakitbatkan akar rambut sakit dan menjurus kepada masalah botak bertompok. Penggayaan rambut secara berlebihan akan menyebabkan rambut mudak rosak dan gugur.

4) Jangkitan virus/ bakteria

Jangkitan daripada sebarang virus ataupun bakteria boleh mengakibatkan masalah botak bertompok berlaku. Hal ini kerana kulit kepala adalah salah satu bahagian yang sensitif yang perlu dijaga.

5) Bahan kimia

Faktor pemakaian syampu atau perapi rambut yang salah boleh cenderung kepada masalah ini terjadi. In kerana setiap syampu atau perapi rambut yang dihasilkan mempunyai serba sedkit campuran bahan kimia.

Ada sesetengah bahan kimia yang tidak sesuai untuk rambut, jadi ia akan memberi kesan iaitu keguguran rambut yang serius. Jika keguguran rambut ini berterusan maka terjadinya masalah botak bertompok di kepala.

“Risaunya.. boleh ke masalah ini dirawat??”

Jangan bimbang, kami boleh berkongsi serba sedikit cara untuk merawat masalah botak bertompok ini!

Antara cara yang boleh diambil adalah :

1) Berjumpa doktor

Untuk mendapatkan nasihat dan rawatan yang sewajarnya, anda boleh berjumpa doktor. Nasihat daripada pakar diperlukan kerana mereka lebih arif tentang masalah yang melibatkan kesihatan tubuh badan. Jika ada sebarang penyakit yang serius, doktor boleh mengesannya daripada simpton awal seperti ini.

2) Minyak kelapa dara Bio-Tropical

Pasti ramai yang tak tahu bahawa Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical mengandungi bermacam macam manfaat dan kebaikan dalam hanya satu produk. Sebagai contoh, ia adalah bagus untuk digunakan sebagai rawatan untuk semua jenis masalah rambut termasuklah masalah botak bertompok. Hal ini kerana Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical bersifat semulajadi dan dijamin 100% asli tanpa sebarang campuran bahan kimia. Ianya dihasilkan daripada kelapa dara yang berkualiti tinggi.

Cara penggunaan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical adalah dengan cara menyapu minyak kelapa dara tersebut di kulit kepala sambil mengurutnya. Pemakaian secara berterusan lebih memberi manfaat sekaligus dapat merawat masalah ini.

Macam mana nak dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio-Troical ini?

Anda boleh mendapatkannya di website www.biotropicalcares.com/produk/

Ataupun dengan cara direct order di wasap.my/60108467741

Semoga bermanfaat!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

8 FAKTOR PENYEBAB KELEMUMUR

"Gelinyaa !! Kelemumur penuh atas baju , kepala pulak asyik gatal je.. Rimassnyaaa..."

KATAKAN TIDAK KEPADA KELEMUMUR !

Jom belajar apa itu kelemumur sebenarnya.

Kelemumur lazimnya dikenali sebagai dandruff dalam Bahasa Inggeris. Kelemumur boleh dihidapi oleh semua peringkat umur tetapi lazimnya bermula dari remaja. Pesakit-pesakit yang mengalami masalah otak seperti Parkinson’s disease, polio dan lumpuh; dan pesakit dengan masalah pertahanan badan seperti jangkitan HIV boleh menghidapi masalah kelemumur yang lebih teruk.

Akan tetapi, punca sebenar masalah kelemumur masih tidak diketahui. Namun begitu, Kelemumur sama sekali tidak menyebabkan rambut gugur, selalunya rambut yang gugur itu adalah disebabkan rambut tercabut ketika menggaru kulit kepala.

Faktor penyebab Kelemumur.

Punca kelemumur berbeza-beza, Punca utama kelemumur adalah kulit kepala yang kering, produk syampu yang tidak sesuai dengan keadaan kulit kepala,stress, pemakanan dan macam-macam lagi. Maklumat lanjut punca kelemumur di bawah ini.

Antara faktor-faktor lain terjadinya kelemumur adalah :

Faktor utama terjadinya kelemumur adalah kerana kulit kepala yang kering. Kekurangan penghasilan sebum (minyak) natural kulit menjadi punca kulitkepala kering. Penghasilan sebum yang kurang kemungkinan di sebabkan oleh stratum corneum yang rosak.

Penyebab lain berlakunya kelemumur adalah :

• Syampu yang tidak sesuai

Pemilihan Syampu yang sesuai amat penting dalam penjagan rambut. Kebanyakan Shampoo yang dijual menyebabkan rambut menjadi kering dan menghilangkan kelembapan semulajadi rambut.

• Kulit berminyak

Jika anda mengamalkan gaya hidup aktif, pastikan anda kerap syampu rambut, lagi-lagi jika anda berhiijab. Ini kerana, haba mudah terperangkap dalam tudung. Yang penting, kulit kepala mesti di bersihkan.

• Pemakanan

Salah satu cara menghilangkan kelemumur dan rambut gugur ialah pemakanan seimbang yang penuh dengan zat galian, vitamin dan mineral akan merawat secara dalaman, pasti akan menunjukkan kesan luaran. Penghasilan minyak berlebihan ialah disebabkan pemakanan yang berlemak dan tinggi kanduan garam dan gula.

• Cuaca panas

Cuaca yang panas akan menyebabkan rambut terdedah pada cahaya matahari

• Kulit Kepala Sensitif

Bagi wanita yang mengalami masalah sensitif pada sesetengah produk rambut akan menyebabkan kulit kepala menjadi kemerahan dan gatal.

• Pesakit-pesakit yang mengalami masalah otak seperti Parkinson’s disease, polio dan lumpuh

• Jarang membasuh rambut

Rambut yang tidak kerap menyentuh air dan dibersihkan dengan syampu boleh menyebabkan menghasilkan minyak dan lebihan sel kulit.

• Jangkitan kulat Malassezia

Masalah kelemumur ini juga boleh disebabkan jangkitan yis malassezia. Malassezia hidup pada permukaan kulit kepala hampir kesemua individu dewasa tanpa menyebabkan sebarang masalah. Namun apabila tidak terkawal, ia akan merembeskan lebih minyak daripada folikel rambut. Ini menyebabkan iritasi pada kulit kepala dan menggalakkan lebih banyak sel kulit terhasil.

Bagaimana untuk merawat kelemumur?

Gunakan syampu anti kelemumur. Contoh syampu anti kelemumur dan fungsinya ialah:

• Syampu berkandungan zinc pyrithione berfungsi untuk mengurangkan kulat dan kelemumur

• Syampu yang mengandungi tar untuk memperlahankan pertumbuhan sel

• Syampu berkandungan salicylic membantu menghapuskan kelemumur

• Syampu berkandungan selenium sulphide membantu mengurangkan pertumbuhan sel dan kulat

• Syampu berkandungan ketoconazole membantu mengurangkan berbagai jenis kulat

SYAMPU ANTI KELEMUMUR memang selalu nampak di kedai-kedai, tapi kalau boleh nak cari yang SEMULA JADI. Takut nak guna banyak bahan kimia, risau rambut cepat rosak. Yelah, dulu pernah cuba 2,3 brand syampu kelemumur, tapi tak membantu langsung, ada yang makin menambahkan kelemumur lagi adalah.

Jadi. ada cara tak untuk hilangkan kelemumur menggunakan bahan yang SEMULA JADI tanpa sebarang campuran bahan kimia ??

ADA !

Ada 2 tips mudah untuk atasi rambut kelemumur secara semula jadi.

Pertama: Limau Nipis

Limau nipis mengandungi vitamin C. Vitamin C dalam limau nipis akan menggalakkan pertumbuhan akar rambut.

Cara menghilangkan kelemumur dengan limau nipis, iaitu:

1. Perah jus limau nipis

2. Campurkan jus limau dengan air yang mencukupi

3. Sapukan pada rambut

4. Biarkan seketika untuk merendam kulit kepala

5. Bilas dengan air bersih

Namun begitu, sukar untuk terus konsisten melakukan proses ini. Ini kerana ianya memerlukan masa yang agak lama, dan pada zaman ini, kita mencari sesuatu yang mudah untuk digunakan dan dibawa ke mana-mana sahaja.

Kedua: Minyak Kelapa Dara Bio Tropical.

Minyak Kelapa Dara Bio Tropical sangat terkenal dengan 1001 kebaikan dalam hanya 1 produk. Selain boleh merawat kelemumur . Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ini juga mempu untuk mencegah rambut gugur, menghitamkan rambut, menguatkan rambut, melambatkan Uban dan merancakkan pertumbuhan rambut. Ianya bersifat natural 100% asli dan tidak mengandungi sebarang bahan kimia.

Cara Menggunakannya :

1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan, kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut

3. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

Tips : Titiskan minyak di tapak tangan, gosok dan ramaskan di hujung rambut untuk mengekalkan kesuburan dan mengelakkan rambut berbelah.

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun boleh direct order ni no wasap.my/60108467741

Semoga bermanfaat !

Disediakan oleh Bio-Tropical Media