MASALAH BERUBAN PADA USIA MUDA

“Rambut beruban, umur berapa?”

“Umur belum pun mencecah 40-an tapi dah banyak uban eeee stressnya!!”

Persoalannya, kenapa ia boleh berlaku dalam kalangan generasi muda kerana kebiasaannya uban hanya tumbuh bila kita sudah menjangkau usia tua??

Rambut beruban terjadi apabila sel pigmen pada folikel rambut mulai berkurangan dan hilang. Akibatnya, helaian rambut tidak akan mendapat melanin yang mencukupi seterusnya akan kelihatan berwarna cerah seperti warna kelabu atau putih.

Untuk pengetahuan semua, melanin ialah sejenis protein yang membuatkan kulit dan rambut menjadi warna semulajadi.

Bagi golongan yang mengalami rambut beruban sebelum menjangkau usia lewat 30-an, anda pasti akan tertanya-tanya apakah puncanya?? Jom kita lihat apa punca masalah ini terjadi

Antara punca masalah rambut beruban pada usia muda adalah :

1) Merokok

Menurut kajian, kajian mendapati bahawa perokok akan mengalami empat kali ganda masalah rambut cepat beruban. Hal ini kerana kandungan nikotin di dalam darah yang cenderung menghapuskan zat dan gizi yang diperlukan dalam rambut.

2) Keturunan

Keturunan adalah punca utaman terjadinya masalah uban ketika usia muda. Jika ada ahli keluarga sama ada ayah atau emak yang mempunyai uban sewaktu muda, kebarangkalian anak-anak untuk memiliki rambut beruban juga tinggi.

3) Kekurangan Vitamin B

Vitamin B adalah sumber penting dalam kesihatan rambut manusia. Kekurangan vitamin B dalam tubuh badan boleh menyebabkan terjadinya pigmen pada rambut yang boleh menyebabkan rambut cepat beruban.

4) Stress

Stress atau tekanan perasaan boleh menyebabkan uban tumbuh. Terlampau berfikir juga salah satu penyebab stress dan akan cenderung kepada pertumbuhan uban yang banyak. Tekanan menyebabkan vitamin B berkurangan dalam badan, sekaligus menyebabkan uban tumbuh. Namun jangan risau kerana keadaan boleh kembali seperti sedia kala apabila tahap stress dapat dikawal dengan baik.

5) Pewarna rambut dan syampu yang tidak sesuai

Kebanyakan pewarna rambut dan syampu mengandungi bahan kimia yang banyak. Ada juga produk pewarna rambut dan syampu di pasaran yang tidak menggunakan bahan yang betul dan baik untuk kesihatan rambut. Malah, bahan kimia pada pewarna rambut boleh merosakkan sel melanin.

“Macam mana nak mengatasi masalah ni?? Tak tahan dah, dah la malu, kepala rasa gatal yang teramat sangat pulak tu!”

Cara untuk mengatasi masalah rambut beruban di usia muda :

1) Elakkan tekanan dan stress

Sentiasa berfikiran positif dalam menjalani kehidupan seharian. Semua masalah ada jalan penyelesaiannya. Jadi jangan terlalu bimbang sehingga boleh menyebabkan kepala serabut dan stress. Ianya tidak elok untuk kesihatan luaran dan juga dalaman.

2) Kulit limau nipis

Menjaga kebersihan kulit kepala dengan menggunakan syampu yang sesuai untuk rambut. Hal ini supaya rambut dan kulit kepala lebih sihat.

Gosok kulit kepala dengan limau nipis agar rambut kekal bersih, harum dan wangi.

3) Biji betik

Anda boleh cuba menggunakan biji betik untuk mengatasi masalah ini. Caranya adalah :

  • Bersihkan biji betik
  • Rendam seketika di dalam air
  • Biarkan ia kering kemudian sangai
  • Tumbuk sehingga halus dan campurkan ke dalam minyak kelapa
  • Sapu pada rambut dan biarkan selama lebih kurang 2 jam
  • Bilas dengan air bersih

4) Yogurt pahit

Selain itu, yogurt pahit juga dapat membuat rambut kelihatan hitam dan berkilat. Caranya adalah :

  • Campurkan lada hitam ke dalam yogurt kosong
  • Lumur ke kulit kepala serta rambut
  • Biarkan selama sejam
  • Bilas dengan air bersih

5) Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical

Pasti ramai yang tak tahu bahawa Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical mengandungi bermacam macam manfaat dan kebaikan dalam hanya satu produk. Sebagai contoh, ia adalah bagus untuk digunakan sebagai rawatan untuk semua jenis masalah rambut termasuklah masalah rambut berbuah. Hal ini kerana Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical bersifat semulajadi dan dijamin 100% asli tanpa sebarang campuran bahan kimia. Ianya dihasilkan daripada kelapa dara yang berkualiti tinggi.

Cara penggunaan Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical :

  1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan, kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut yang bermasalah

3. Sesuai digunakan dalam keadaan rambut yang kering ataupun basah

4. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

Tips: Penggunaan secara berterusan dan konsisten lebih memberi manfaat sekaligus dapat merawat masalah ini.

Anda boleh mendapatkan Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical ini di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun dengan cara direct order di no wasap.my/60108467741.

Selamat mencuba!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

MASALAH RAMBUT BERBUAH

“Kenapa rambut kering dan ada biji-biji ni?? Kelemumur ke?”

Adakah anda pernah mengalami situasi seperti ini?

Situasi di atas bukan lah masalah ada kutu atau kelemumur, tetapi didefinisikan sebagai rambut berbuah. Rambut berbuah ini sering dikaitkan dengan wanita yang bertudung.

Apakah yang dimaksudkan dengan rambut berbuah?

Rambut berbuah adalag suatu keadaan di mana hujung rambut terdapat benda asing yang berwarna putih ataupun hitam yang melekat serta sukar untuk ditanggalkan. Kebanyakan rambut berbuah yang berlaku ini adalah disebabkan oleh bakteria yang tumbuh dan melekat pada rambut.

“Bakteria?? Gelinya!!”

Seperti yang dinyatakan di atas, majoriti orang yang sering berhadapan dengan masalah ini adalah wanita bertudung. Tidak bermakna jika rambut yang berselindung di sebalik tudung tidak perlu penjagaan yang rapi. Wanita yang bertudung lah yang perlu menjaga rambut kerana seharian rambut dibaluti tudung.

Selain daripada wanita bertudung yang menghadapi masalah ini, ada juga beberapa factor lain yang boleh menyebabkan masalah rambut berbuah ini terjadi. Antaranya adalah:

  • Tidak mengeringkan rambut dengan betul

Sesetengah orang setelah membasuh rambut, mereka tidak mengeringkan rambut dengan betul. Ada dalam kalangan mereka yang terus mengikat rambut dalam keadaan rambut masih basah. Hal ini tidak digalakkan kerana rambut memerlukan pengeringan yang betul supaya rambut tidak rosak seperti rambut jadi berbuah.

  • Menggunakan haba yang terlalu panas pada rambut.

Penggunaan pengering rambut dengan haba yang terlalu tinggi juga boleh merosakkan rambut. Keadaan ini akan menyebabkan rambut menjadi terlampau kering dan jika sering digunakan, rambut akan rosak. Potensi untuk rambut berbuah juga tinggi.

  • Kurang tidur

Kekurangan tidur akan menyebabkan badan seseorang menjadi letih. Apabila letih, hormon juga akan mengikut keadaan badan semasa dengan aturan tidur tidak betul. Apabila hormon berubah, ia akan memberi impak kepada bertumbuhan rambut, kebiasaannya rambut akan mula gugur. Selain itu, masalah boleh menjadi lagi serius apabila rambut menjadi semakin rosak dengan pertumbuhan buah hitam pada rambut.

  • Penggunaan produk rambut yang berlebihan

Kebiasaanya rambut berbuah terjadi kerana penggunaan produk rambut yang berlebihan seperti syampu atau perapi rambut. Hal ini boleh terjadi kerana ia sesetengah produk mengandungi lebihan minyak. Justeru itu, pemilihan syampu yang khusus untuk masalah ini amat penting bagi penjagaan yang rapi.

  • Masalah bakteria

Untuk pengetahuan semua, rambut yang diperam boleh menghasilkan bakteria yang menyebabkan rambut rosak dan berbau busuk? Masalah ini terjadi kepada mereka yang kerap memakai helmet, tudung atau topi. Peluh yang berkumpul memerangkap bakteria dan boleh menyebabkan pelbagai masalah rambut lain.

Jadi, macam mana nak mencegah masalah rambut berbuah ni??

Jom baca beberapa tips untuk mencegah rambut berbuah!

  • Biarkan rambut lepas

Setelah seharian dikepam dan diikat di dalam hijab, rambut juga perlukan rehat. Biarkan rambut lepas adalah salah satu cara untuk rambut berehat dan merawat rambut untuk kekal sihat.

  • Gunakan syampu dan perapi rambut yang sesuai

Pastikan anda menggunakan produk yang bersesuain dengan keadaan kulit kepala dan rambut anda. Cari syampu yang ringan dan kurang bahan yang memberatkan seperti paraben, sulfat, dan silicon yang meninggalkan sisa pada rambut.

  • Gunakan Jus Lemon

Jus lemon mempunyai nilai pH. Ia boleh merawat rambut yang ada masalah rambut berbuah. Caranya ialah campurkan dengan air sebelum digunakan. Keasidan jus lemon membantu menyingkirkan kelemumur dan sisa produk, membersihkan kulit kepala seperti syampu. Biarkan campuran tersebut di kulit kepala selama 10 minit, sikat dan bilas setelah selesai.

  • Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical

Pasti ramai yang tak tahu bahawa Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical mengandungi bermacam macam manfaat dan kebaikan dalam hanya satu produk. Sebagai contoh, ia adalah bagus untuk digunakan sebagai rawatan untuk semua jenis masalah rambut termasuklah masalah rambut berbuah. Hal ini kerana Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical bersifat semulajadi dan dijamin 100% asli tanpa sebarang campuran bahan kimia. Ianya dihasilkan daripada kelapa dara yang berkualiti tinggi.

Cara penggunaan Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical :

1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan, kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut yang bermasalah

3. Sesuai digunakan dalam keadaan rambut yang kering ataupun basah

4. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

Tips: Penggunaan secara berterusan dan konsisten lebih memberi manfaat sekaligus dapat merawat masalah ini.

Macam mana nak dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio-Troical ini?

Anda boleh mendapatkannya di website https://biotropicalcares.com/produk/

Atau boleh direct irder di ni wasap.my/60108467741

Semoga bermanfaat!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

MASALAH RAMBUT RAPUH

" Bila lah boleh dapat rambut secantik Model Syampu dalam TV tu ! "

Rambut adalah mahkota kita sebagai seorang wanita. Setiap wanita pastinya mengimpikan rambut yang panjang, lebat,kuat dan sihat. Ye lah, teringin juga kan rambut macam model dalam iklan syampu tu.. Cantik Sangat-sangat !!

Tapi tu lah, macam-macam masalah yang boleh terjadi pada rambut.

Antaranya ialah :

• Rambut gugur

• Masalah kelimumur/ gatal/ menggelupas

• Rambut kering/rapuh/ bersisik/ patah/ kusut

• Botak/ gugur secara bertompok

• Rambut buah

• Bercabang dan berminyak

• Beruban pada usia muda

• Rambut berbau

• Masalah kutu

Tapi, untuk tips kali ni, kita focus pada Rambut Kering dan Rapuh dulu.

Okay, first jom kenali apa itu RAMBUT KERING DAN RAPUH.

Masalah rambut kering adalah disebabkan pemilihan syampu yang salah atau kekurangan nutrisi pada rambut. Kurangnya nutrisi pada rambut akan membuat rambut cenderung untuk menjadi kering, rapuh dan bercabang sehingga rambut menjadi sangat mudah patah.

Rambut yang mudah patah jika tidak segera diatasi maka akan menyebabkan mudah gugur bahkan jika terus dibiarkan ini boleh menyebabkan ancaman kebotakan pada rambut. Tanda-tanda kerapuhan rambut yang sering terlihat adalah hujung rambut bercabang, kusut yang berlebihan, rambut kusam, dan lebih kasar daripada rambut normal.

Ada beberapa faktor yang menyebabkan rambut kering.

Antaranya:

• Memakai " Hair Dryer"

Hair Dryer tentunya amat membantu seseorang wanita itu utnutk bersiap dengan lebih cepat, terutamanya untuk wanita yang berkerja. Namun begitu, haba yang terhasil daripda Hair Dryer tersebut akan menyebabkan rambut anda kering. Jika anda harus mengunakannya, Keringkan sedikit rambut anda dahulu menggunakan tuala. Kemudian, jarakkan Hair Dyer tersebut sekitar 20 cm daripada rambut, dan gunakannya dalam suhu rendah hingga sedang sahaja. Sebaiknya, elakkan daripada menggunakan "Hair Dryer" , Pengerinting Rambut, dan Pelurus Rambut.

• Kekurangan kelembapan dan minyak di kulit kepala

Pada kulit kepala terdapat minyak untuk mengekalkan kelembaban pada rambut. Minyak ini akan melembabkan rambut dari akar ke ujung rambut. Minyak ini membekalkan nutrisi kepada rambut bergantung kepada jenis rambut masing – masing. Selain itu, cuaca dan aktiviti seharian anda juga boleh mempengaruhi hilangnya kelembaban pada kulit kepala.

• Sering menggunakan pewarna rambut.

Bahan kimia yang terdapat dalam pewarna rambut membuat rambut menjadi kering. Sebelum melakukan proses mewarna rambut, langkah awal yang akan dilakukan adalah bleaching, yaitu menghilangkan pigmen atau warna rambut asli, kemudian rambut akan diberikan krim yg mengandungi bahan kimia yang kuat dan mampu menyerap kandungan lemak alami dalam rambut yang akan membuat rambut menjadi kering.

• Mandi Kolam Renang

Kamu pasti sering mengalami rambut yang jadi kusut dan kering setelah berenang, bukan? Hal ini disebabkan air kolam tersebut mengandungi klorin dan juga terdedah kepada sinar matahari. Klorin digunakan untuk menjernihkan air kolam. Klorin dapat menyebabkan gatal di kulit kepala sehingga mengelupas dan membuat rambut anda patah.

• Rambut kerap terdedah pada matahari

Matahari pagi sangat bagus bagi pertumbuhan tulang manusia kerana kandungan vitamin D-nya. Panas matahari, khususnya di atas jam 9 pagi akan membuat rambut terlihat kering dan kusam, maka ada baiknya untuk menggunakan penutup kepala setiap kali anda melakukan aktiviti di luar.

Cara Merawat Rambut Kering dan Patah.

Rambut yang rosak dan mudah patah tidaklah disaran untuk dirawat menggunakan bahan kimia. Maka lebih baik merawatnya menggunakan cara semula jadi. Berikut merupakan bahan semulajadi yang boleh digunakan untuk merawat rambut yang patah.

• Memotong bahagian hujung rambut setiap 2 bulan sekali.

• Tidak menyisir rambut ketika basah.

• Kurangkan pengunaan "Hair Dryer"

• Menghindari rambut terpapar matahari secara langsung dalam waktu yang lama.

• Betik

Betik sangat bagus untuk rambut. Buah betik jika dicampur dengan yogurt boleh menjadi cara terbaik untuk mengatasi rambut patah. Cara mengunakannya, campurkan betik dan yogurt tawar, gaul sehingga sebati. Lalu sapukan ke kulit kepala dan rambut, biarkan dalam setengah jam. Kemudian cuci rambut sampai bersih sepenuhnya.

• Bawang

Kaya dengan kandungan sulfur, bawang boleh digunakan untuk mempercepatkan pertumbuhan rambut. Gosokkan bawang yang telah dikupas dan dipotong ke kulit kepala, biarkan beberapa saat lalu keramas rambut sampai bersih.

• Madu

Begitu banyak manfaat alami madu bagi rambut. Salah satunya manfaat madu untuk rambut adalah untuk mengatasi rambut yang bercabang dan patah.

Cara memakainya :

1. Sapukan madu mulai dari akar rambut sampai ke ujung rambut

2. Biarkan sehingga terasa agak kering, lalu cuci sampai bersih

Namun begitu, sekiranya anda tiada masa untuk melakukan amalan tradisional seperti ini di rumah, usah bimbang. Anda juga masih boleh dapatkan rambut yang lebat dan kuat dengan menggunakan produk Minyak Kelapa Dara Bio Tropical.

Minyak Kelapa Dara Bio Tropical

Minyak Kelapa Dara Bio Tropical sangat terkenal dengan 1001 kebaikan dalam hanya 1 produk. Selain boleh merawat Rambut Patah . Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ini juga mempu untuk mencegah rambut gugur, menghitamkan rambut, menguatkan rambut, melambatkan Uban dan merancakkan pertumbuhan rambut.

Ianya bersifat natural 100% asli dan tidak mengandungi sebarang bahan kimia.

Cara Menggunakannya :

1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan,kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut yang bermasalah

3. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

4. Sesuai digunakan dalam keadaan rambut yang kering ataupun basah

Tips : Titiskan minyak di tapak tangan, gosok dan ramaskan di hujung rambut untuk mengekalkan kesuburan dan mengelakkan rambut berbelah.

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun dengan cara direct order di no wasap.my/60108467741

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

GUGUR DAN BOTAK SECARA BERTOMPOK

“Rambut gugur bertompok-tompok?? Malunya!!”

Mungkin ramai dalam kalangan kita yang ambil remeh tentang masalah ini. Tapi untuk pengetahuan semua, rambut gugur secara bertompok ini bukan sahaja akan memberi kesan kepada penampilan kita, malah masalah ini adalah serius!

Kenapa?

Sebab masalah kehilangan rambut di kepala yang meninggalkan kesan secara tompokan ini boleh merebak dengan cepat. Impak yang terkesan daripada masalah ini lama kelamaan akan menjadikan kepala botak.

Keguguran rambut tompokan seperti ini boleh menyebabkan botak yang berbentuk bulat atau lonjong pada bahagian atas kepala. Kulit kepala di bahagian botak itu akan kelihatan berkilat.

Ini serius!!!

Masalah menjadi lebih serius apabila orang yang mengalami keguguran rambut tersebut akan kehilangan 50% daripada jumlah rambut mereka dalam masa yang amat singkat iaitu dalam masa semiggu.

Lama kelamaan, dalam masa sebulan sahaja, mereka akan menjadi botak! Dan kesan daripada itu, rambut tidak akan tumbuh kembali buat selama lamanya! Takutnyaaa!!

“Apa itu botak bertompok?”

Botak bertompok atau juga dikenali dengan nama saintifiknya sebagai Alopecia Areata. Botak bertompok ini didefinisikan kehilangan rambut secara tiba tiba yang disebabkan oleh banyak folikel yang terlalu awal berehat di fasa Telogen.

Kawasan keguguran rambut boleh terasa gatal dan menyakitkan. Rambut cenderung untuk gugur dalam tempoh yang singkat, dengan keguguran rambut yang luar biasa berlaku berbanding dengan bahagian kepala lain.

“Macam mana botak bertompok ini boleh terjadi??”

Punca utamanya adalah :

1) Stress yang kronik dan berpanjangan

Stress atau tekanan emosi yang kronik dan berpanjangan secara tidak langsung boleh menyebabkan masalah keguguran rambut yang berterusan sehingga boleh mengakibatkan masalah yang lebih serious iaitu botak bertompok.

Ia juga akan mengganggu gaya hidup serta keseimbangan hormon seseorang tidak kira sama ada secara fizikal atau emosi.

2) Genetik

Masalah ini boleh berlaku lebih kerap pada orang yang mempunyai sejarah daripada ahli keluarganya sendiri, yang menunjukkan keturunan mungkin boleh menjadi salah satu faktor masalah ini terjadi.

3) Ikatan rambut yang ketat

Ikatan rambut yang terlampau ketat juga boleh mengakitbatkan akar rambut sakit dan menjurus kepada masalah botak bertompok. Penggayaan rambut secara berlebihan akan menyebabkan rambut mudak rosak dan gugur.

4) Jangkitan virus/ bakteria

Jangkitan daripada sebarang virus ataupun bakteria boleh mengakibatkan masalah botak bertompok berlaku. Hal ini kerana kulit kepala adalah salah satu bahagian yang sensitif yang perlu dijaga.

5) Bahan kimia

Faktor pemakaian syampu atau perapi rambut yang salah boleh cenderung kepada masalah ini terjadi. In kerana setiap syampu atau perapi rambut yang dihasilkan mempunyai serba sedkit campuran bahan kimia.

Ada sesetengah bahan kimia yang tidak sesuai untuk rambut, jadi ia akan memberi kesan iaitu keguguran rambut yang serius. Jika keguguran rambut ini berterusan maka terjadinya masalah botak bertompok di kepala.

“Risaunya.. boleh ke masalah ini dirawat??”

Jangan bimbang, kami boleh berkongsi serba sedikit cara untuk merawat masalah botak bertompok ini!

Antara cara yang boleh diambil adalah :

1) Berjumpa doktor

Untuk mendapatkan nasihat dan rawatan yang sewajarnya, anda boleh berjumpa doktor. Nasihat daripada pakar diperlukan kerana mereka lebih arif tentang masalah yang melibatkan kesihatan tubuh badan. Jika ada sebarang penyakit yang serius, doktor boleh mengesannya daripada simpton awal seperti ini.

2) Minyak kelapa dara Bio-Tropical

Pasti ramai yang tak tahu bahawa Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical mengandungi bermacam macam manfaat dan kebaikan dalam hanya satu produk. Sebagai contoh, ia adalah bagus untuk digunakan sebagai rawatan untuk semua jenis masalah rambut termasuklah masalah botak bertompok. Hal ini kerana Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical bersifat semulajadi dan dijamin 100% asli tanpa sebarang campuran bahan kimia. Ianya dihasilkan daripada kelapa dara yang berkualiti tinggi.

Cara penggunaan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical adalah dengan cara menyapu minyak kelapa dara tersebut di kulit kepala sambil mengurutnya. Pemakaian secara berterusan lebih memberi manfaat sekaligus dapat merawat masalah ini.

Macam mana nak dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio-Troical ini?

Anda boleh mendapatkannya di website www.biotropicalcares.com/produk/

Ataupun dengan cara direct order di wasap.my/60108467741

Semoga bermanfaat!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

8 FAKTOR PENYEBAB KELEMUMUR

"Gelinyaa !! Kelemumur penuh atas baju , kepala pulak asyik gatal je.. Rimassnyaaa..."

KATAKAN TIDAK KEPADA KELEMUMUR !

Jom belajar apa itu kelemumur sebenarnya.

Kelemumur lazimnya dikenali sebagai dandruff dalam Bahasa Inggeris. Kelemumur boleh dihidapi oleh semua peringkat umur tetapi lazimnya bermula dari remaja. Pesakit-pesakit yang mengalami masalah otak seperti Parkinson’s disease, polio dan lumpuh; dan pesakit dengan masalah pertahanan badan seperti jangkitan HIV boleh menghidapi masalah kelemumur yang lebih teruk.

Akan tetapi, punca sebenar masalah kelemumur masih tidak diketahui. Namun begitu, Kelemumur sama sekali tidak menyebabkan rambut gugur, selalunya rambut yang gugur itu adalah disebabkan rambut tercabut ketika menggaru kulit kepala.

Faktor penyebab Kelemumur.

Punca kelemumur berbeza-beza, Punca utama kelemumur adalah kulit kepala yang kering, produk syampu yang tidak sesuai dengan keadaan kulit kepala,stress, pemakanan dan macam-macam lagi. Maklumat lanjut punca kelemumur di bawah ini.

Antara faktor-faktor lain terjadinya kelemumur adalah :

Faktor utama terjadinya kelemumur adalah kerana kulit kepala yang kering. Kekurangan penghasilan sebum (minyak) natural kulit menjadi punca kulitkepala kering. Penghasilan sebum yang kurang kemungkinan di sebabkan oleh stratum corneum yang rosak.

Penyebab lain berlakunya kelemumur adalah :

• Syampu yang tidak sesuai

Pemilihan Syampu yang sesuai amat penting dalam penjagan rambut. Kebanyakan Shampoo yang dijual menyebabkan rambut menjadi kering dan menghilangkan kelembapan semulajadi rambut.

• Kulit berminyak

Jika anda mengamalkan gaya hidup aktif, pastikan anda kerap syampu rambut, lagi-lagi jika anda berhiijab. Ini kerana, haba mudah terperangkap dalam tudung. Yang penting, kulit kepala mesti di bersihkan.

• Pemakanan

Salah satu cara menghilangkan kelemumur dan rambut gugur ialah pemakanan seimbang yang penuh dengan zat galian, vitamin dan mineral akan merawat secara dalaman, pasti akan menunjukkan kesan luaran. Penghasilan minyak berlebihan ialah disebabkan pemakanan yang berlemak dan tinggi kanduan garam dan gula.

• Cuaca panas

Cuaca yang panas akan menyebabkan rambut terdedah pada cahaya matahari

• Kulit Kepala Sensitif

Bagi wanita yang mengalami masalah sensitif pada sesetengah produk rambut akan menyebabkan kulit kepala menjadi kemerahan dan gatal.

• Pesakit-pesakit yang mengalami masalah otak seperti Parkinson’s disease, polio dan lumpuh

• Jarang membasuh rambut

Rambut yang tidak kerap menyentuh air dan dibersihkan dengan syampu boleh menyebabkan menghasilkan minyak dan lebihan sel kulit.

• Jangkitan kulat Malassezia

Masalah kelemumur ini juga boleh disebabkan jangkitan yis malassezia. Malassezia hidup pada permukaan kulit kepala hampir kesemua individu dewasa tanpa menyebabkan sebarang masalah. Namun apabila tidak terkawal, ia akan merembeskan lebih minyak daripada folikel rambut. Ini menyebabkan iritasi pada kulit kepala dan menggalakkan lebih banyak sel kulit terhasil.

Bagaimana untuk merawat kelemumur?

Gunakan syampu anti kelemumur. Contoh syampu anti kelemumur dan fungsinya ialah:

• Syampu berkandungan zinc pyrithione berfungsi untuk mengurangkan kulat dan kelemumur

• Syampu yang mengandungi tar untuk memperlahankan pertumbuhan sel

• Syampu berkandungan salicylic membantu menghapuskan kelemumur

• Syampu berkandungan selenium sulphide membantu mengurangkan pertumbuhan sel dan kulat

• Syampu berkandungan ketoconazole membantu mengurangkan berbagai jenis kulat

SYAMPU ANTI KELEMUMUR memang selalu nampak di kedai-kedai, tapi kalau boleh nak cari yang SEMULA JADI. Takut nak guna banyak bahan kimia, risau rambut cepat rosak. Yelah, dulu pernah cuba 2,3 brand syampu kelemumur, tapi tak membantu langsung, ada yang makin menambahkan kelemumur lagi adalah.

Jadi. ada cara tak untuk hilangkan kelemumur menggunakan bahan yang SEMULA JADI tanpa sebarang campuran bahan kimia ??

ADA !

Ada 2 tips mudah untuk atasi rambut kelemumur secara semula jadi.

Pertama: Limau Nipis

Limau nipis mengandungi vitamin C. Vitamin C dalam limau nipis akan menggalakkan pertumbuhan akar rambut.

Cara menghilangkan kelemumur dengan limau nipis, iaitu:

1. Perah jus limau nipis

2. Campurkan jus limau dengan air yang mencukupi

3. Sapukan pada rambut

4. Biarkan seketika untuk merendam kulit kepala

5. Bilas dengan air bersih

Namun begitu, sukar untuk terus konsisten melakukan proses ini. Ini kerana ianya memerlukan masa yang agak lama, dan pada zaman ini, kita mencari sesuatu yang mudah untuk digunakan dan dibawa ke mana-mana sahaja.

Kedua: Minyak Kelapa Dara Bio Tropical.

Minyak Kelapa Dara Bio Tropical sangat terkenal dengan 1001 kebaikan dalam hanya 1 produk. Selain boleh merawat kelemumur . Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ini juga mempu untuk mencegah rambut gugur, menghitamkan rambut, menguatkan rambut, melambatkan Uban dan merancakkan pertumbuhan rambut. Ianya bersifat natural 100% asli dan tidak mengandungi sebarang bahan kimia.

Cara Menggunakannya :

1. Picitkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical pada tangan, kemudian sapu pada kulit kepala sampai rata

2. Sapukan juga pada bahagian rambut

3. Boleh digunakan pada bila-bila masa sahaja

Tips : Titiskan minyak di tapak tangan, gosok dan ramaskan di hujung rambut untuk mengekalkan kesuburan dan mengelakkan rambut berbelah.

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun boleh direct order ni no wasap.my/60108467741

Semoga bermanfaat !

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

7 PUNCA RAMBUT GUGUR

“Setiap kali menyikat rambut, sikat dipenuhi dengan helaian rambut!”

“Setiap kali menyapu lantai bilik mesti banyak hasil rambut gugur. Stressnya!!”

Adakah anda mengalami situasi di atas?

Jangan bimbang, untuk pengetahuan anda, setiap hari beberapa helai rambut akan gugur mengikut kitaran di mana lebih kurang 100 helai rambut boleh gugur dalam sehari.

Lebih kurang 90% daripada rambut di kulit kepala berada dalam fasa pertumbuhan manakala 10% lagi berada dalam fasa rehat.

“Tapi kenapa rasa macam masalah rambut gugur ni berterusan?”

Sebelum kita pergi kepada punca berlakunya keguguran rambut, mari kita lihat apa itu maksud rambut gugur.

Apa itu rambut gugur?

Rambut gugur ialah keadaan dimana rambut yang mengalami proses keguguran sehingga menyebabkan rambut kelihatan semakin tipis. Ia boleh memberikan impak besar kepada maruah dan keyakinan diri seseorang. Oleh itu, rambut gugur ini amat membimbangkan rata rata orang yang menghadapi masalah ini. Hal ini kerana rambut yang tebal dan berkilau adalah lambang kesihatan dan daya tarikan setiap manusia. Ia juga merupakan sumber keyakinan bagi lelaki mahupun wanita.

Mesti ramai dikalangan kita tak tahu pun apa punca masalah ini terjadi, jadi di sini, kami akan kongsikan beberapa punca terjadinya masalah keguguran rambut.

Antara punca masalah keguguran rambut adalah:

1) Stress

Stress atau tekanan emosi secara tidak langsung boleh menyebabkan masalah keguguran rambut kerana ia akan mengganggu gaya hidup serta keseimbangan hormon seseorang tidak kira sama ada secara fizikal atau emosi.

Stress memberi kesan kepada cara tidur dan juga selera makan, ia juga mengganggu keseimbangan hormon dan memberi kesan kepada keguguran rambut.

2) Penggunaan Alat Elektronik Untuk Rambut

Penggayaan rambut secara berlebihan akan menyebabkan rambut mudah rosak dan gugur. Penggayaan rambut yang cantik kebiasaannya akan menggunakan alat pengering rambut, alat pengerinting rambut dan juga alat meluruskan rambut. Hasil daripada penggunaan alat alat ini boleh menyebabkan akar rambut rosak dan sekaligus akan terjadinya keguguran.

3) Pemakanan

Diet tidak seimbang boleh menyebabkan kesihatan rambut terjejas. Untuk pengetahuan pembaca, rambut diperbuat daripada protein, maka ia amat lah penting untuk mengambil sumber protein yang mencukupi dalam pemakanan seharian.

Selain itu, pengambilan zat besi serta vitamin dan mineral yang lain juga amat penting untuk kesuburan rambut.

4) Melahirkan Anak

Bagi wanita yang baru bersalin, kebanyakan daripada mereka akan mengalami masalah keguguran rambut kerana kekurangan nutrisi yang diperlukan untuk tumbesaran rambut. Keguguran rambut bagi wanita selepas bersalin adalah 100% normal dan tidak perlu dikhuatiri.

Selain itu, faktor yang menjadi punca keguguran rambut oleh para ibu bersalin juga adalah disebabkan oleh faktor hormon dan stress selepas bersalin.

5) Perubahan Hormon

Keguguran rambut kebiasaannya akan berlaku tidak kira jantina, lelaki mahupun wanita. Tetapi yang sering mengeluh tentang masalah ini adalah kaum wanita.

Ketidakseimbangan hormon estrogen dalam kalangan kaum wanita boleh mengakibatkan masalah keguguran rambut yang serius. Selain itu, perubahan hormon ketika selepas bersalin juga boleh mengakibatkan keguguran rambut bagi kaum wanita. Tambahan pula, bagi wanita yang menopaus juga akan mengalami masalah yang sama kerana kekurangan hormon estrogen tersebut.

Bagi kamu lelaki, keguguran rambut boleh berlaku kepada mereka kerana lelaki sering dikaitkan dengan hormon dihidrotestoteron (DHT). Rambut mereka akan mengalami keguguran jika folikel rambut mereka sensitif terhadap DHT. Hormon ini menjadikan rambut menjadi lebih tipis dan mudak gugur dari akarnya.

6) Syampu atau perapi rambut

Kebanyakan orang menyangkakan bahawa syampu dan perapi rambut mampu merawat masalah keguguran rambut. Sebenarnya tidak, malah penggunaan syampu dan perapi rambut yang mengandungi bahan kimia secara kerap dan berlebihan boleh mengakibatkan rambut menjadi tidak sihat dan gugur. Penggunaan syampu secara berlebihan yang mengandungi paraben akan mengganggu fungsi hormon kerana paraben boleh menembusi kulit dengan mudah.

Selain itu, jarang mencuci rambut dengan betul juga boleh mengakibatkan keguguran rambut. Hal ini kerana rambut yang jarang dicuci akan mudah berbau, menjadi lembap, dan terlalu berminyak. Dengan terjadinya semua masalah tersebut, ia sekaligus menjadikan rambut mudah rosak dan mengalami keguguran yang serius.

7) Kesan Ubat Ubatan

Keguguran rambut boleh terjadi disebabkan oleh sesetengah ubat yang diambil. Contoh ubat yang boleh memberi kesan kepada pengambilannya adalah ubat penyakit kanser. Disebabkan penyakit kanser adalah penyakit yang sukar diubati, ubat yang diberikan adalah sedikit memberi impak kepada tubuh badan manusia. Oleh itu, keguguran rambut adalah salah satu kesan daripada pengambilannya.

Selain itu, wanita yang mengambil pil perancang akan cenderung dan akan mengalami keguguran rambut jika berhenti menggunkana pil tersebut.

Untuk pengetahuan semua, ubat ubatan seperti ibuprofen dan ubat pencair darah juga boleh menyebabkan masalah keguguran rambut.

“Okay dah tahu punca terjadinya keguguran rambut, jadi apa yang perlu saya buat jika saya menghadapi masalah keguguran rambut yang teruk dan tidak normal??”

Jangan risau, terdapat pelbagai alternatif untuk mengatasi masalah keguguran rambut, antaranya adalah:

1) Berjumpa doktor

Anda perlu berjumpa dengan doktor untuk mendapatkan nasihat dan rawatan. Nasihat aripada pakar diperlukan kerana mereka lebih arif tentang hal hal sedemikian. Jika ada sebarang penyakit yang serius, doktor boleh mengesannya.

2) Syampu Hairfall Solution

Pemilihan jenis syampu juga amat penting. Penggunaan syampu yang dikhaskan bagi yang menghadapi masalah keguguran rambut amat digalakkan. Kebiasaannya shampoo rambut yang dikhaskan untuk masalah keguguran rambut menjadikan rambut anda amat kuat sehingga dapat membantu menghentikan keguguran rambut yang serius.

3) Bahan semulajadi

Terdapat banyak bahan semulajadi yang terbukti dapat memberi kesan yang positif terhadap masalah keguguran rambut. Antaranya adalah:

i- Lidah buaya

Manfaat luar biasa tumbuhan ini sememangnya diketahui sejak dahulu lagi untuk mengurangkan rambut gugur. Jadi tidak hairan lah banyak produk penjagaan rambut menggunakan lidah buaya sebagai bahan utama.

Ambil daun lidah buaya, potong bahagian tengahnya dan ambil lendir. Sapukan pada rambut sehingga rata sanmbil mengurut kulit kepala dan biarkan selama 5 minit.

ii- Minyak zaitun

Minyak zaitun ada banyak manfaat antaranya sebagai perawat semula jadi rambut bagi mengurangkan kerosakan akibat penggunaan produk perapi atau pewarna rambut yang mengandungi bahan kimia.

Cara terbaik untuk menggunakan minyak zaitun asli adalah dengan campurkan dua sudu minyak zaitun dan minyak kelapa, sapu pada kulit kepala sebelum tidur.

iii- Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical

Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical mengandungi pelbagai kebaikan dalam hanya satu produk. Ia sangat bagus digunakan untuk rambut dan mampu mengatasi masalah keguguran rambut. Selain daripada mengatasi keguguran rambut, Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical juga boleh mengatasi masalah kelimumur, menghitamkan rambut, menyihatkan rambut, merancakkan pertumbuhan rambut dan banyak lagi manfaat yang ditawarkan. Hal ini kerana Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical bersifat semulajadi dan dijamin 100% asli tanpa sebarang campuran bahan kimia.

Cara penggunaannya adalah dengan cara menyapu Minyak Kelapa Dara Bio-Tropical di kulit kepala sambil mengurutnya. Pemakaian minyak kelapa ini harus lah konsisten untuk mendapatkan kesannya yang positif.

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun boleh direct order ni no wasap.my/60108467741.

Selamat mencuba!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

DOA MUDAH BERSALIN

Bagus tau untuk menghafal doa supaya mudah bersalin

Antaranya ialah:

• Diri kita akan lebih dekat dan kembali kepada Allah S.W.T

• Memudahkan proses bersalin seperti mana ajaran Rasulullah.

• Doa-doa ini telah dibaca oleh para nabi dan diturunkan dalam al-Quran

• Ibu akan rasa lebih tenang ketika proses bersalin

• Mengurangkan rasa gugup dan gementar untuk bertempuh ketika bersalin

• Kelahiran bayi akan jadi mudah dan cepat. InsyaAllah

• Salah satu sokongan kerohanian di samping doa keluarga dan suami

• Ibu lebih yakin untuk bersalin dan tak sabar nak melihat si kecil lahir ke dunia.

• Sentiasa yakin bahawa para malaikat turut mendoakan kesejahteraan ibu ketika melahirkan

5 Doa mudah bersalin

1) Doa cepat bersalin: Surah Ali Imran, ayat ke-38

Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: “Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan”.

2) Doa mudah bersalin: Ayat 100 Surah As Saaffaat

“Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku anak yang terhitung dari orang-orang yang soleh!”

3) Doa mudah bersalin: Ayat 89, Surah Al Anbiya’

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika ia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat); dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi”.

4) Doa yang sunat dibaca ketika hamil

5) Doa dari surah Maryam

Doa mudah bersalin yang boleh diamalkan oleh para suami juga

Untuk suami, anda juga boleh amalkan zikir-zikir di atas, dan ketika anda menemani isteri anda semasa bersalin, anda boleh mengamalkan zikir ini bagi memudahkan proses bersalin isteri anda.

Allahumma yassir wala tu’assir rabbi tammim bil khoir “Ya Allah kau mudahkanlah urusanku, permudahkanlah jangan disulitkan”

Sakit bersalin memang tak dapat diluahkan dengan kata-kata, dan Allah telah memilih wanita untuk menanggung sakit ini kerana Dia tahu yang wanita kuat untuk menahannya. Jadi dengan senarai doa mudah bersalin dan zikir-zikir di atas, diharapkan ia boleh memudahkan urusan bersalin ibu-ibu semua. InshaAllah. Kami mendoakan agar anda selamat bersalin. Amin.

16 khasiat Minyak Kelapa Dara Bio Tropical

  • Memberi sumber tenaga yang cepat
  • Membantu menurunkan berat badan
  • Bertindak sebagai antioksidan semulajadi
  • Menguatkan sistem ketahanan / imun tubuh
  • Mengurangkan ketegangan urat (gaut) & stroke
  • Memudahkan proses ibu bersalin
  • Menyembuhkan tisu & kulit yang cedera & luka
  • Membantu menjaga kulit agar tetap lembut & halus
  • Membantu melambatkan proses penuaan & kedutan kulit
  • Berfungsi sebagai antioksidan
  • Mengurangkan risiko diserang antheroclerosis & sakit jantung
  • Menstabilkan paras kolestrol & kadar gula dalam darah
  • Mencegah terjadikan pembekuan darah
  • Menguatkan gigi
  • Meningkatkan kesihatan thyroid
  • Meningkatkan kemesraan hubungan suami isteri

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun boleh direct order ni no wasap.my/60108467741.

Selamat mencuba!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

10 TANDA ANDA MENGHAMPIRI MASA UNTUK BERSALIN!

5 TANDA AWAL BERSALIN YANG AKAN DIRASAI:

1. Rasa Seperti Kandungan ‘Jatuh’

2. Lebih Kerap Sakit Belakang & Kekejangan

3. Sendi Terasa Longgar

4. Kerap Buang Air Besar

5. Berat Badan Menurun

Berikut adalah beberapa tanda bersalin awal sebagai persiapan ibu mengandung dan bakal ayah.

1. RASA SEPERTI KANDUNGAN ‘JATUH’

Pada fasa ini, anda akan merasakan seperti bayi ke bawah sedikit daripada posisi biasa. Biasanya akan berlaku pada hujung kehamilan. Perkara ini boleh berlaku antara 2 ke 4 minggu sebelum kelahiran. Ini kerana kepala bayi yang semakin jatuh ke pelvi s.

Anda juga akan rasa tidak selesa pada bahagian ari-ari dan rasa lebih kerap ingin membuang air akibat posisi bayi yang semakin jatuh.

2. LEBIH KERAP SAKIT BELAKANG & KEKEJANGAN

Ibu mengandung yang sudah mencapai trimester lebih mudah berasa sakit belakang terutamanya di bahagian pinggang. Pada waktu ini, ibu mengandung juga lebih mudah berasa kejang pada bahagian rahim seakan kontraksi. Namun begitu, kekejangan ini berkala dan sakit tahap sederhana.

Kekejangan ini tidak sama dengan kontraksi saat hampir melahirkan yang jauh lebih sakit dan berlaku lebih lama.

3. SENDI TERASA LONGGAR

Semakin kita menghampiri saat untuk bersalin, badan akan merembeskan hormon ‘relaxin’ yang bertindak untuk menenangkan ligamen dan seterusnya membuatkan semua sendi berasa lebih longgar daripada biasa.

Tindakbalas ini berlaku kerana persediaan badan untuk memberi ruang pada bayi untuk keluar daripada rahim dengan melonggarkan sendi pada pelvis.

4. KERAP BUANG AIR BESAR

Hormon yang dirembeskan untuk membantu kelahiran turut memberi kesan kepada pergerakan sistem perkumuhan. Hasilnya, kita lebih kerap ke tandas dan boleh mencapai tahap cirit-birit.

Semasa hendak bersalin juga kita akan rasa ingin membuang. Elakkan perkara ini dengan minum lebih air.

5. BERAT BADAN MENURUN

Dengan segala persiapan untuk bersalin dan kekerapan ke tandas,berat badan mungkin turun sedikit atau anda mula berhenti naik berat badan. Berat badan juga boleh turun kerana perubahan hormon pada badan.

Hal ini tidak perlu dirisaukan kerana walaupun anda sudah kekurangan sedikit berat badan, bayi yang dikandungkan tidak akan terkesan atau kekurangan berat.

5 TANDA BERSALIN SEMAKIN HAMPIR

Berikut pula adalah beberapa tanda bersalin yang lebih serius dan menandakan anda perlu ke hospital dengan segera.

1. KELUAR LENDIR DARI VAGINA

Beberapa minggu sebelum melahirkan anak, kita akan perasan yang lendir lebih kerap keluar berbanding biasa. Lendir pekat yang keluar berwarna merah jambu atau coklat berserta darah adalah cecair yang menutup permukaan laluan keluarnya bayi.

Apabila cecair ini keluar, itu tandanya waktu kelahiran hampir tiba.

2. RASA CRAMP YANG SEMAKIN KUAT DAN KERAP

Tanda ini adalah yang paling ketara menandakan kita semakin hampir untuk melahirkan. Kekejangan ini tidak boleh dihapuskan dengan mengubah posisi atau mengurut. Kekejangan ini juga bersifat lebih kerap dan lama serta lebih sakit. Kekejangan ini jauh lebih perit daripada kekejangan ‘Braxton Hicks’ yang dialami pada trimester ketiga.

Kesakitan ini bermula pada pinggang dan mula merebak ke bahagian bawah abdomen dan ke kaki. Pada mulanya kekejangan ini berlaku selang beberapa minit dan masih boleh tahan lagi. Lama kelamaan, kontraksi ini mencapai satu corak yang tetap iaitu kontraksi dalam setiap lima minit dan setiap kontraksi berlarutan sehingga seminit. Keadaan ini sangat memeritkan, tetapi adalah petanda baik yang kita akan berjumpa cahaya mata kita tidak lama lagi.

3. BADAN MENGGIGIL

Semakin hampir tempoh melahirkan, badan akan mula menggigil walaupun tidak sejuk. Perkara ini juga boleh berlaku semasa melahirkan anak. Tidak perlu risau kerana hal ini ialah cara badan melepaskan tekanan. Perkara ini mungkin juga boleh terjadi kerana terlalu gementar.

Tarik nafas dalam-dalam dan lakukan aktiviti menenangkan seperti urutan lembut.

4. AIR KETUBAN MULA KELUAR

Air ketuban yang melindungi kandungan mula keluar tidak akan keluar banyak secara ‘dramatik’ seperti apa yang kita tonton di televisyen. Malah, ia akan keluar seperti bocoran sahaja.

Sementara sampai ke hospital, pakai tuala wanita untuk menahan bocoran. Tetapi, jika air ketuban keluar banyak, segera ke hospital kerana waktu beranak sudah sangat hampir.

5. SERVIKS MULA TERBUKA

Sebagai persediaan untuk menyambut bayi, badan akan bertindakbalas dengan membuka laluan bayi. Dinding serviks akan mula menipis dan terbuka sedikit. Doktor akan membuat pemeriksaan pembukaan serviks sebagai langkah berjaga-jaga.

Namun begitu, serviks tidak akan terbuka serta merta melainkan waktu kelahiran sudah begitu dekat.

16 khasiat Minyak Kelapa Dara Bio Tropical

  • Memberi sumber tenaga yang cepat
  • Membantu menurunkan berat badan
  • Bertindak sebagai antioksidan semulajadi
  • Menguatkan sistem ketahanan / imun tubuh
  • Mengurangkan ketegangan urat (gaut) & stroke
  • Memudahkan proses ibu bersalin
  • Menyembuhkan tisu & kulit yang cedera & luka
  • Membantu menjaga kulit agar tetap lembut & halus
  • Membantu melambatkan proses penuaan & kedutan kulit
  • Berfungsi sebagai antioksidan
  • Mengurangkan risiko diserang antheroclerosis & sakit jantung
  • Menstabilkan paras kolestrol & kadar gula dalam darah
  • Mencegah terjadikan pembekuan darah
  • Menguatkan gigi
  • Meningkatkan kesihatan thyroid
  • Meningkatkan kemesraan hubungan suami isteri

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun boleh direct order ni no wasap.my/60108467741.

Selamat mencuba!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

TIPS MUDAH HAMIL

Setiap yang berkahwin pastinya mengimpikan kehadiran zuriat dari darah daging sendiri dengan kadar segera ataupun tidak. Tetapi, walaubagaimanapun, tidak semua yang berjaya mendapatkan zuriat seperti yang diimpikan.

Ada yang menunggu bertahun untuk mendapatkan seorang cahayamata dan ada pula yang mengandung lebih kurang sebulan selepas berkahwin atau dipanggil sebagai bunting pelamin. Malangnya, ada segelintir pasangan yang masih belum mendapat zuriat walaupun sudah berkahwin belasan tahun.

Jadi, harini kami akan berkongsi tips untuk hamil . Dan semoga ianya berguna untuk anda

BAGAIMANA UNTUK HAMIL DENGAN PANTAS??? KETAHUI TIPS-TIPS INI

1) Berapa lama masa yang diperlukan untuk hamil?

Kebanyakan pasangan yang sihat dan kerap melakukan seks tanpa perlindungan, akan hamil dalam masa setahun. Satu kajian oleh Mayo Clinic menunjukkan bahawa 38% akan mengandung selepas satu bulan, tetapi meningkat kepada hampir 70% selepas tiga bulan, 81% selepas enam bulan dan 92% selepas 12 bulan.

Oleh itu, bagi anda yang berumur tiga puluhan atau pada awal dua puluhan, ia adalah normal untuk mencuba setahun sebelum usaha anda membuahkan hasil. Ini kerana secara teknikal, anda hanya mempunyai 1 dalam 5 peluang untuk mengandung setiap bulan, jadi nasib memainkan peranan penting dalam berapa lama proses itu akan diambil, walaupun anda sedang mengawasi kitaran ovulasi anda. Sekiranya anda berusia lebih dari 35 tahun dan tidak mengandung selepas 6 bulan mencuba, ia mungkin memerlukan anda untuk berjumpa doktor menjalani rawatan kesuburan.

2) Bagaimana untuk menyelaraskan rancangan kehamilan anda dengan kitaran ovulasi anda.

Wanita hanya subur selama beberapa hari setiap bulan, jadi dengan mengetahui bahawa anda sedang melakukan hubungan seks pada waktu yang tepat pasti akan meningkatkan peluang anda.

Pernahkah anda mencuba kalkulator ovulasi?

Hanya masukkan hari pertama dan tempoh terakhir serta panjang kitaran anda dan ia akan menunjukkan hari yang optimum untuk mencuba hamil setiap bulan. Bagus juga untuk membeli Kit Test Ovulation over-the-counter, supaya anda boleh mengenal pasti tempoh kesuburan anda dan ini akan meningkatkan peluang anda menimang cahaya mata.

3) Petua untuk hamil.

 Jangan gunakan pelincir, seolah-olah ia mungkin lebih selesa, sesetengah pelincir tidak mesra sperma dan boleh menyebabkan sperma mati sebelum sampai ke telur.

 Jangan lakukan apa-apa untuk meningkatkan suhu badan anda secara aktif selepas seks. Contohnya, senaman berat atau mandi panas. Sperma mula kehilangan kualiti dan daya kesuburan mereka.

4) Bagaimanakah untuk meningkatkan kiraan sperma secara semulajadi ?

Kiraan sperma yang rendah sering dikaitkan dengan faktor-faktor seperti kekurangan zink atau kekurangan vitamin. Oleh itu, membuat beberapa perubahan diet nutrisi anda boleh menjadi cara yang terbaik untuk menambahkan jumlah sperma .

5) Adakah berat badan saya boleh menjejaskan kehamilan saya?

Berat badan anda bukan sahaja boleh memainkan peranan dalam seberapa cepat anda hamil kerana ia boleh menjejaskan kekerapan ovulasi, ia juga boleh menjejaskan kesihatan anda semasa mengandung.

Kirakan berat dan ketinggian anda untuk mengira BMI. Sekiranya keputusan menunjukkan anda lebih atau kurang berat badan, anda boleh merujuk kepada pakar pemakanan atau mencadangkan program senaman untuk membantu anda mencapai BMI yang ideal dan memastikan badan anda dalam keadaan terbaik untuk hamil.

6) Makanan apa yang membantu anda hamil?

Diet bukan sahaja penting untuk kesihatan, ia juga boleh memberi kesan kepada kesuburan anda. Pastikan anda mengambil diet yang seimbang untuk memastikan tubuh anda tidak kekurangan apa-apa nutrien dan vitamin yang penting untuk bayi.

Berikut adalah sedikit cadangan pemakanan daripada kami:

Bayam

Pisang

Telur

Bijirin yang bertambah baik

Kacang, lentil, kacang

Bayam adalah sayur hijau yang penting untuk pengeluaran telur dan sperma yang sihat kerana ia mengandungi zink. Pisang pula kaya dengan Vitamin B6, yang membantu mengawal hormon, telur dan bijirin yang diperkuatkan untuk membantu anda mendapatkan Vitamin D. Kekurangan vitamin D dikaitkan dengan peningkatan kadar kemandulan.

Akhir sekali, kacang, kacang merah. Kacang dikenali sebagai peningkatan kesuburan kerana ia penuh dengan protein dan berasaskan tumbuhan yang bagus!

Lihatlah superfoods kesuburan untuk banyak lagi idea.

7) Bila saya perlu untuk mendapatkan nasihat perubatan?

Jika sudah lebih dari satu tahun, sila rujuk pakar mengenai kesihatan tubuh badan anda. Pakar akan menjalankan pelbagai ujian kesuburan untuk melihat jika ada sebab dari aspek perubatan yang menghalang anda untuk hamil.

Semoga berjaya!

16 khasiat Minyak Kelapa Dara Bio Tropical

  •  Memberi sumber tenaga yang cepat
  • Membantu menurunkan berat badan
  • Bertindak sebagai antioksidan semulajadi
  • Menguatkan sistem ketahanan / imun tubuh
  • Mengurangkan ketegangan urat (gaut) & stroke
  • Memudahkan proses ibu bersalin
  • Menyembuhkan tisu & kulit yang cedera & luka
  • Membantu menjaga kulit agar tetap lembut & halus
  • Membantu melambatkan proses penuaan & kedutan kulit
  • Berfungsi sebagai antioksidan
  • Mengurangkan risiko diserang antheroclerosis & sakit jantung
  • Menstabilkan paras kolestrol & kadar gula dalam darah
  • Mencegah terjadikan pembekuan darah
  • Menguatkan gigi
  • Meningkatkan kesihatan thyroid
  • Meningkatkan kemesraan hubungan suami isteri

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun boleh direct order ni no wasap.my/60108467741.

Selamat mencuba!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media

TANDA SAKIT JANTUNG

Serangan jantung berlaku apabila aliran darah ke jantung telah tersekat disebabkan oleh lemak, kolesterol dan lain-lain yang terkumpul disaluran aliran darah untuk jantung yang membentuk plak di arteri yang memberi kesan pada jantung (arteri koronari). Sampai masanya plak akan rosak dan membentuk bekuan di aliran darah. Aliran darah yang terganggu boleh merosakkan atau memusnahkan bahagian otot jantung.

Serangan jantung, juga dikenali sebagai infarksi miokardium, boleh membawa maut, tetapi rawatan telah meningkat secara dramatik selama bertahun-tahun. Adalah penting untuk menghubungi bantuan perubatan kecemasan jika anda merasakan anda mungkin mengalami serangan jantung.

Tanda-tanda dan gejala serangan jantung termasuk:

• Tekanan, kesakitan, kesakitan, atau merasakan atau merasakan sensasi di dada atau lengan anda yang boleh merebak ke leher, rahang atau belakang

• Mual, senak, pedih ulu hati atau sakit perut

• Sesak nafas

• Peluh sejuk

• Keletihan

• Keterlaluan kepala atau pening tiba-tiba

Gejala serangan jantung berbeza-beza

Tidak semua orang yang mengalami serangan jantung mempunyai gejala yang sama atau mengalami situasi yang sama. Sesetengah orang mengalami kesakitan yang ringan dan ada juga yang lain mengalami kesakitan yang lebih teruk. Sesetengah orang pula ada yang tidak mempunyai gejala tanda-tanda serangan jantung dan akan menerima serangan jantung secara tiba-tiba. Walau bagaimanapun, lebih banyak tanda dan gejala yang anda miliki, semakin besar kemungkinan anda mengalami serangan jantung.

Sesetengah serangan jantung menyerang secara tiba-tiba, tetapi ramai juga orang melalui tanda-tanda sebelum menghadapi serangan jantung pada beberapa jam, hari atau seminggu awal. Amaran terawal mungkin sakit atau tekanan dada yang berulang (angina) yang dicetuskan oleh tenaga dan akan merasa lega selepas berehat. Angina disebabkan oleh penurunan sementara dalam aliran darah ke jantung.

Punca

Serangan jantung biasanya berlaku apabila otot jantung tidak menerima bekalan darah secukupnya. Bekalan darah di hantar ke otot-otot jantung melalui saluran arteri koronari. Ini menyebabkan senario fungsi jantung menjadi lemah atau lemah jantung.

Lazimnya, ia disebabkan oleh pembentukan plak yang mengecilkan ruang saluran arteri koronari dan mengganggu aliran darah. Plak terbentuk akibat mendapan lemak, kalsium, protein dan sel darah yang rosak. Struktur plak pula terdiri daripada lapisan luar yang keras dan medium pekat di dalamnya.

Apabila plak semakin mengeras, lapisan luar plak yang rapuh akan mulai pecah dan mengganggu aliran trafik darah. Kandungan platlet (yang membantu menggumpalkan darah) pula akan tertumpu di sekitar plak sehingga berupaya membentuk gumpalan darah beku.

Lama kelamaan kumpulan darah beku ini akan menghalang saluran arteri sepenuhnya. Secara jangka masa panjang otot jantung akan mula mengalami kekurangan bekalan oksigen yang serius dan menyebabkan otot mati serta kekejangan.

Risikonya boleh menyebabkan jantung berhenti berfungsi secara tiba-tiba dan bila-bila masa. Inilah yang dikatakan sebagai punca SERANGAN JANTUNG berlaku.

Faktor-faktor risiko

Faktor tertentu menyumbang kepada pengumpulan lemak yang tidak diingini (aterosklerosis) yang menyempitkan arteri ke seluruh badan anda. Anda boleh memperbaiki atau menghapuskan faktor-faktor yang berisiko ini untuk mengelakkan anda terkena serangan jantung.

Faktor risiko serangan jantung termasuk:

• Umur - Lelaki berumur 45 tahun ke atas dan wanita berusia 55 tahun ke atas lebih cenderung mempunyai serangan jantung daripada lelaki dan wanita yang lebih muda.

• Tembakau - Ini termasuk merokok dan pendedahan jangka panjang kepada asap rokok.

• Tekanan darah tinggi - Dari masa ke masa, tekanan darah tinggi boleh merosakkan arteri yang memberi makan kepada jantung anda. Tekanan darah tinggi yang berlaku dengan keadaan lain, seperti obesiti, kolesterol tinggi atau diabetes, meningkatkan risiko anda.

• Tahap kolesterol darah atau trigliserida - Kolesterol lipoprotein berkepadatan rendah (LDL) yang tinggi (kolesterol "buruk") kemungkinan besar akan menyekat arteri. Tahap trigliserida yang tinggi, sejenis lemak darah yang berkaitan dengan diet anda, juga menimbulkan risiko serangan jantung anda. Walau bagaimanapun, lipoprotein berkepekatan tinggi (HDL) kolesterol tinggi (kolesterol "baik") mengurangkan risiko serangan jantung.

• Obesiti - Obesiti dikaitkan dengan paras kolesterol darah tinggi, tahap trigliserida tinggi, tekanan darah tinggi dan diabetes. Namun, kehilangan hanya 10 peratus berat badan sahaja, anda akan dapat mengurangkan risiko ini.

• Diabetes - Tidak menghasilkan cukup hormon yang dirembes oleh pankreas anda (insulin) atau tidak bertindak balas terhadap insulin dengan betul menyebabkan tahap gula dalam darah anda meningkat, meningkatkan risiko serangan jantung.

• Sindrom metabolisme - Ini berlaku apabila anda mempunyai obesiti, tekanan darah tinggi dan gula dalam darah tinggi. Mempunyai sindrom metabolik menjadikan anda dua kali lebih cenderung untuk menghidap penyakit jantung daripada jika anda tidak memilikinya.

• Sejarah keluarga serangan jantung - Jika adik-beradik anda, ibu bapa atau datuk nenek mempunyai serangan jantung awal (Dari umur 55 untuk saudara lelaki dan umur 65 tahun untuk saudara perempuan), anda mungkin menghadapi risiko yang lebih tinggi.

• Kurangnya aktiviti fizikal - Tidak aktif menyumbang kepada paras kolesterol darah tinggi dan obesiti. Orang yang bersenam secara tetap mempunyai kecergasan kardiovaskular yang lebih baik, termasuk tekanan darah tinggi yang lebih rendah.

• Tekanan - Anda mungkin bertindak balas terhadap tekanan dengan cara yang dapat meningkatkan risiko serangan jantung.

• Penggunaan dadah haram - Menggunakan ubat perangsang, seperti kokain atau amphetamine, boleh mencetuskan kekejangan arteri koronari yang boleh menyebabkan serangan jantung.

• Sejarah preeclampsia - Keadaan ini menyebabkan tekanan darah tinggi semasa mengandung dan meningkatkan risiko penyakit jantung sepanjang hayat.

Komplikasi

Komplikasi sering dikaitkan dengan kerosakan yang dilakukan ke hati anda semasa serangan, yang boleh menyebabkan:

• Irama jantung yang tidak normal (aritmia) - Litar pintas "elektrik" boleh berkembang, mengakibatkan irama jantung yang tidak normal, yang sebahagiannya boleh menjadi serius, bahkan membawa maut.

• Kegagalan jantung - Serangan mungkin merosakkan tisu jantung yang begitu banyak sehingga otot jantung yang tersisa tidak dapat mengepam darah yang cukup keluar dari hati anda. Kegagalan jantung mungkin bersifat sementara, atau ia boleh menjadi keadaan kronik yang mengakibatkan kerosakan yang luas dan kekal pada hati anda.

• Penangkapan jantung yang tiba-tiba - Tanpa peringatan, hati anda berhenti kerana gangguan elektrik yang menyebabkan aritmia. Serangan jantung meningkatkan risiko serangan jantung tiba-tiba, yang boleh membawa maut tanpa rawatan segera.

Pencegahan

Ia tidak pernah terlambat untuk mengambil langkah-langkah untuk mencegah serangan jantung - walaupun anda sudah mempunyai satu. Berikut adalah cara-cara untuk mencegah serangan jantung:

• Ubat-ubatan - Mengambil ubat-ubatan boleh mengurangkan risiko serangan jantung seterusnya dan membantu fungsi jantung anda yang lebih baik. Teruskan mengambil apa yang ditetapkan oleh doktor anda, dan tanya doktor anda berapa kerap anda perlu dipantau.

• Faktor gaya hidup - Mengekalkan berat badan yang sihat dengan diet yang sihat, jangan merokok, senaman secara teratur, menguruskan tekanan dan keadaan kawalan yang boleh menyebabkan serangan jantung, seperti tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi dan diabetes

16 khasiat Minyak Kelapa Dara Bio Tropical

  • Memberi sumber tenaga yang cepat
  • Membantu menurunkan berat badan
  • Bertindak sebagai antioksidan semulajadi
  • Menguatkan sistem ketahanan / imun tubuh
  • Mengurangkan ketegangan urat (gaut) & stroke
  • Memudahkan proses ibu bersalin
  • Menyembuhkan tisu & kulit yang cedera & luka
  • Membantu menjaga kulit agar tetap lembut & halus
  • Membantu melambatkan proses penuaan & kedutan kulit
  • Berfungsi sebagai antioksidan
  • Mengurangkan risiko diserang antheroclerosis & sakit jantung
  • Menstabilkan paras kolestrol & kadar gula dalam darah
  • Mencegah terjadikan pembekuan darah
  • Menguatkan gigi
  • Meningkatkan kesihatan thyroid
  • Meningkatkan kemesraan hubungan suami isteri

Anda boleh dapatkan Minyak Kelapa Dara Bio Tropical ni di website https://biotropicalcares.com/produk/

Ataupun boleh direct order ni no wasap.my/60108467741.

Selamat mencuba!

Disediakan oleh Bio-Tropical Media